–
Gyrfs Dorka/WMN: Mostanban lettl ilyen visszahzd vagy mindig is az voltl?
Zvada Pter: Biztosan sokat vltoztam az utbbi t-hat vben… Meguntam, hogy llandan exponljam magam. De azt hiszem, alapveten mindig ilyen voltam, csak egy idre sikerlt fllkerekednem a gtlsokon.
GY. D./WMN: gy tudom, letformt is vltottl, odafigyelsz az egszsgedre, amitl mg a verseid letisztultabbak lettek. Az els kt kteted mg szertelen volt s szenvedlyes, a Roncs szlrnykban mr teri s elvont.
Z. P: Nem tudom, hogy a versek az letmdvlts miatt lettek-e letisztultabbak. De az tny, hogy a Msz egy rsze mg akkor rdott, amikor bizonyos rtelemben harcoltam magammal. Mr eldntttem, hogy letformt vltok, de mg nem tudtam, sikerl-e. Az j ktetben mr valban van egy visszavonuls.
GY. D./WMN: Meg egy kis eltvolods is. Olyanok ezek a versek, mint a lufik, amik szllnak az g fel, mi pedig prblunk utnuk nylni.
Z. P: rdekes hasonlat. (nevet) A lufi res, s n remlem, hogy ez a knyv nem az. Az ember gyszolja is, amit htrahagy, de prbl kzben j kihvsokat tallni. Nagyon rgta foglalkozom versekkel, gy nyilvn azok a szvegek villanyoznak fl, amelyek jfajta intellektulis kihvst jelentenek. Most ppen az, ami nem a htkznapi letnket ragadja meg, hanem egy kpileg s nyelvileg is sszetett fantziavilgot. Azt szeretem, ha egy szveg kihvsok el llt, nem adja magt knnyen. Ilyen szvegeket prbltam rni.
GY. D./WMN: Azt hittem, a versrs nem ennyire tudatos folyamat, hanem az ember prblja kibnyszni magbl, ami bell mocorog.
Z. P: A mocorgs mindig ott van. Mindig elbb jutnak eszembe szavak, flmondatok, hangulatok, mint hogy tudnm, mit akarok velk kezdeni.
GY. D./WMN: Te vlasztottad a cmlapon szerepl festmnyt?
Z. P: Igen. Richard Diebenkorn egy XX. szzadi kaliforniai fest, aki fleg San Francisco s Berkeley krnykn festett tengerparti tjkpeket vagy utcarszleteket, gyakran emberi alakok nlkl. Nagyon megtetszett, amikor elkpzeltem, hogyan lhetett: meleg ghajlat, tengerpart, mgis komoly mvszi elhivatottsg. A tengerparthoz manapsg inkbb azt trstjuk, hogy valaki szrfzik vagy bulizik, nem pedig azt, hogy olvas s r. De n szeretnm azt hinni, hogy az ember gy is lehet mvsz, ha nem rokkan bele. Ez nyilvn az letmdvltsommal is sszefgg:
szeretnk gy dolgozni, hogy az magas sznvonalat kpviseljen, de ne egy stt, kiltstalan let trsuljon hozz.
GY. D./WMN: Nem Jzsef Attila vagy Ady a pldakped.
Z. P: H, nagyon nem. Ha csak meghallom ezeket a neveket, mris beugrik egy elhasznlt, kzhelyes klt-szerep, amitl irtzom.
GY. D./WMN: Szerinted nemcsak festk, hanem kltk is lnek boldogan a tenger kzelben, napstsben?
Z. P: Abszolt. Az angolszsz vilgban ez nem kivteles. A XX. szzadi angol s amerikai kltszet sok nagy alakja tant egyetemen, l egy ltszlag polgri, kiegyenslyozott letet, csaldja van. Lehet, hogy unalmasan hangzik, de egy bizonyos letkor utn hatalmas kihvs, hogy ezt az ember meg tudja valstani. Fleg, ha nem ilyen kzegbl jn, s a csaldi minti nem ezt implikljk.
GY. D./WMN: Ezt magadra rted?
Z. P: Igen, nekem nem volt stabil csaldi mintm. Anyukm korn meghalt, s attl kezdve apukmmal laktam. Az letnk folyton vltozott, mindig mozgsban voltunk.
GY. D./WMN: Az ilyen gyerekek ppen ezrt mr hszvesen csaldot szoktak alaptani.
Z. P: Igen-igen, ugyanakkor n nem vagyok korai zr, pedig nem ll tlem tvol, hogy egy lhet letre vgyjam, s igyekezzem ezt ki is alaktani.
GY. D./WMN: De biztos, hogy tudnl egy rendszerben lni? Egyetemen tantani (hiszen PhD-re jrsz, ez is lehet a clod), aztn hazamenni a csaldodhoz?
Z. P: Komoly krds, hogy az llandsgot hogyan tudnm viselni hossz tvon. A felelssget, az egyetemi sttuszbl fakad feladatokat: az adminisztrcit, az rkra val kszlst, a dolgozatjavtst. Biztosan nehz lenne. Szmomra az is fontos, hogy ne vljak sem kulturlis, sem trsadalmi szempontbl elitistv, ne szakadjak el a htkznapok valsgtl. Erre mr most oda kell figyelnem: igyekszem minl tbbfle emberrel tallkozni.
GY. D./WMN: De annak a romantikus kpnek, amit a kltkrl s mvszekrl tanulunk a suliban, ellene akarsz menni.
Z. P: Azt ltom, hogy olvasknt dagonyzunk msok, s ezltal a sajt szenvedsnkben. Mint egy pletykalapot, gy olvassuk az irodalmat is, hogy kinek milyen tragikus lete volt, s ahhoz kpest milyen fantasztikus mveket alkotott. Ez taln segt a mvszeken? Nem. Senki nem segt rajtuk – nhny szerencss kivteltl eltekintve alkoholistk, drogfggk, betegek lettek, s vagy belehaltak, vagy szegnyen s magnyosan haltak meg. Utna persze hatalmas becsben tartjuk ket, de akkor senki sem segtett nekik.
GY. D./WMN: Ezzel nem felttlenl rtek egyet, nem lehet mindenkin segteni. Jzsef Attilnak pldul sokan prbltak, de nem lehetett megvltani. s a benne tombol energik egy rszt legalbb ki tudta adni alkots kzben. Csth Gzt sem lehetett megmenteni.
Z. P: sszetett krds, hogy melyik van elbb: a szenveds vagy az alkots, illetve az alkots mennyire lehet terpis hats.
GY. D./WMN: Neked nem az?
Z. P: Az, hogy az ember r, valahol szksgszer, de ezt nmagban nem neveznm terpinak. Sokan kamaszkoruktl kezdve rnak, de nem felttlenl lesz bellk r. s ha terpirl van sz, n a professzionlis segtsgnyjtsban hiszek – hozztve, hogy tudom, nem mindenki engedheti meg magnak, mert nem olcs. De nmagban az, hogy az ember verseket r, nem oldja meg a problmit. Szerintem hatalmas flrerts, amit Csth Gza r a napljban, hogy az embernek nem szabad elpuszttania a dmonjait, mert akkor nem tud mibl alkotni. Biztos alkati krds is. Van, aki enlkl nem tud dolgozni, mert mr megszokta a depresszit, a szorongst, s otthonosan mozog benne – de szerintem ez valjban nem az alkotsrl szl, hanem az emberi szemlyisgrl ltalban.
n pldul hossz tvon nem tudok gy ltezni, ha szorongok – teht rni sem tudok gy.
Klnben is annyi trauma s nehzsg ri az embert az lete sorn, nem kell mg mestersgesen fenn is tartani egy megterhel llapotot. n gy ltom, hogy meg kell prblni minl jobban lenni – a lehetsgekhez kpest.
GY. D./WMN: Ezzel a versesktettel mintha inkbb kivonni prblnd magad a htkznapi hatsok s problmk all.
Z. P: Igen, gy dntttem, ezekbl a versekbl kihagyom a politikumot s a kzletisget, mert nincsenek adekvt vlaszaim a jelenlegi helyzetre. Ez nem azt jelenti, hogy nem foglalkozom vele vagy nincs rla vlemnyem, de ez a ktet nem errl szl.
GY. D./WMN: Van egy polgri foglalkozsod, illetve inkbb alkalmazott mvszi munkd: sznhzaknak rsz szvegeket. Abbl mennyire tudod kihagyni az nkifejezst?
Z. P: Az a szerencss helyzet llt el, hogy hihetetlenl lvezem a munkmat. Szenvedlyes sznhzltogat s sznhzi dolgoz vagyok. Fantasztikus, hogy ebben a kzegben olyan emberekkel vagyok krlvve, akik osztjk azt a szoft-rletet, amiben lek, teht egy kzs rletben lteznk nap mint nap. Mindenkinek az a legfontosabb, hogy valami izgalmasat hozzunk ltre – ezrt kpesek vagyunk akr nyr kzepn, a tz napstsben is egy fekete dobozba szmzni magunkat. j vilgokat akarunk teremteni, s ebben mindenki rdekelt.
GY. D./WMN: s ez ugyangy megvan az Operettsznhzban, mint egy amatr trsulatnl…
Z. P: Igen, az, hogy megteremtsnk egy a valsgoshoz kpest tbb vagy kevsb eltr vilgot, minden sznhzban kzs, ezrt nem is teszek klnbsget kztk. Nincsenek jobb s rosszabb sznhzak, csak jobb s rosszabb eladsok vannak. Azt is belttam, hogy az ember nem mindig maga vlasztja a lehetsgeit: hogy mely sznhzakban, mely rendezkkel dolgozik egytt – sokkal inkbb az let alaktja, s ezltal lnyegesen izgalmasabb dolgokat is megismerhet, mint amire szmtott. Olyan, mintha lenne egy szzszobs kastly, ahol az ember mindig egy msik terembe nyithat be, s egy id utn rjn, hogy nem rdemes azt mondani: engem csak ez vagy az a szoba rdekel – pldul az, ahol elvont magas mvszettel tallkozhatom –, hanem rlnie kell annak, hogy benyithat mindenfle terekbe.
GY. D./WMN: Az Operettsznhzas munkid, pldul a Szegny Dzsoni s rnika cm mesejtk vagy a Riviera girl cm operett mit adtak neked?
Z. P: Elssorban alzatot. Elkpeszt alzatot tapasztaltam a sznszek rszrl, ahogy a mvekhez, a zenhez, a karmesterhez viszonyultak. Ez korbban ismeretlen volt szmomra. Attl, hogy az operett rsze az nek, a zene s a mozgs, valahogy energival teltdik a sznhz. Belp az ember az pletbe, s bizonyos rtelemben mindig fesztivli a hangulat.
GY. D./WMN: Most mr osztod azt a rgi sznhzi igazsgot, hogy „a knny mfaj a legnehezebb”?
Z. P: Mindig is ezt vallottam, mivel a rapzent is knny mfajnak nevezik, pedig iszony nehz j rapszveget rni. (Zvada az egyik alaptja az Akkezdet phiai nev rapformcinak – a szerk.) Ahogy risi kihvs a j operettlibrett is. Meg kell felelni bizonyos formai kvetelmnyeknek, a szvegnek illeszkednie kell a ritmushoz, a zenhez, s figyelni kell arra is, milyen magnhangzkat hasznlunk a klnbz lgkban, hol lehet jl kinekelni ket. Nyilvn az sem utols szempont, hogy szljon valamirl az a szveg. gyhogy taln soha annyit nem szszltem mg szveggel, mint az operettlibrettkkal – valdi kihvs volt.
GY. D./WMN: Megszeretted ezt a zent is?
Z. P: Amikor elkezdtem, mg nem voltam biztos benne, hogy az n mfajom lesz (enyhn szlva sem), aztn megszerettem. Nem vletlenl vilghr Klmn Imre.
GY. D./WMN: Hogy jutottl eszbe az Operettsznhznak egy ilyen munka kapcsn?
Z. P: Egy klss rendez, Szenteczky Zita vitt be, s az els elads sorn nagyon sok segtsget s figyelmet kaptunk, nyilvn munka kzben tanultunk bele a mfajba, a sznhz mvszei pedig vggksrtk velnk a munkafolyamatot. Felfigyelnek arra, aki tud librettt rni, mert nincs sok ilyen ember Magyarorszgon. Lttk, hogy n viszonylag gyorsan dolgozom, elkszlk idre, megbzhat vagyok.
GY. D./WMN: Tnyleg? Mg ebben is polgr vagy, hogy meg lehet bzni benned?
Z. P: Igen, mert szeretem csinlni, nem nyg nekem. Nem vekengek, tudod? A vekengst nem tudom elviselni.
GY. D./WMN: Az mit jelent?
Z. P: Nem szenvelgek, nem sajnltatom magam. Az mind csak pz.
Mvszetet szeretnk csinlni mvszkeds nlkl. Nem az rdekel, ami a munka krl van, hanem maga a munka.
GY. D./WMN: Milyen benyomsod volt Kernyi Mikls Gborrl?
Z. P: Nyilvn nem sejtettem, ami a httrben zajlott – ahogy sokan msok sem sejtettk. Rendezknt elvitathatatlan ernyei vannak. Amikor megtudtam ezeket a dolgokat rla, nehz volt feldolgozni.
GY. D./WMN: Nekem a Buks cm filmben Hitler titkrnje jut eszembe arrl, hogy bizonyos emberek, akik a hatalom kzelben vannak, tnyleg nem felttlenl ismerik a vezetiket. Vajon tmaszkodhat-e az ember pusztn a sajt, szemlyes benyomsaira? Mondhatja-e, hogy n csupa jt tapasztaltam, teht szmomra ilyen?
Z. P: Ksz. (Nevet.) Nem, termszetesen nem. Az igazsg sosem egyoldal, rengeteg vetlete van. Arrl, hogy az ember hogyan viselkedik zrt ajtk mgtt, vagy otthon, a ngy fal kztt, fogalmunk sincs. Mindenkirl kiderlhet brmi. A krds az, hogy az illet akr nyilvnosan, akr az intim szfrjban tlp-e bizonyos hatrokat. Semelyik fronton nem bntalmazhat, alzhat, szgyenthet meg msokat. Ha ezt teszi, derljn csak ki.
GY. D./WMN: s mit csinljon, akiben tnyleg tombolnak stt energik, de kptelen ket elfojtani?
Z. P: lje ki a munkban. Menjen el sportolni. Destruktv energik mindenkiben dolgoznak, a hatr ott hzdik, hogy az ember kpes-e kordban tartani ket vagy sem. Fantzilni mindenki szokott, de a fantzia nmagban nem bncselekmny. Csak ha msok akarata ellenre meg is cselekszi ket az ember.
GY. D./WMN: Te hogyan vezeted le ezeket az sztneidet?
Z. P: Jelenleg pp nem sportolok, mert sok volt a munkm, nem frt bele, de azeltt kosrlabdztam, edzettem, sztam.
GY. D./WMN: A Roncs szlrnykban hozott neked egy sztndjat – ami rszben havi apanzst jelent, rszben ktszer egy hnap nmetorszgi utat. Melyik jelent neked tbbet?
Z. P: Szerencss alkat vagyok abban a tekintetben, hogy jl tudok otthon is dolgozni. Az utazst s a krnyezetvltozst viszont elengedhetetlenl fontosnak tartom az rshoz. A stuttgarti hnap alatt sok, ms orszgbl rkez mvszet is megismerhetek majd, ami mindig szuper – mr gimnazista koromban is tbb klfldi bartom volt, gy tanultam meg angolul s olaszul. Szeretem a multikulti trsasgot, mert ott mindig inspirl hatsok rik az embert. A msik egy hnapos utazs Berlinbe szl, ami nyilvn egy fantasztikus vros. Tbb mint tz ve rok verset, s publiklok, gy termszetesen jlesik az elismers.
GY. D./WMN: A knyv recenziibl gy tnik, mr nem kell bizonytanod, hogy helyed van az irodalmi letben, s nem az apukd (Zvada Pl r) fiaknt tekintenek rd.
Z. P: Igen, azt hiszem, ezen tl vagyok. De kzben azt remlem, mindig van hov fejldni. Flelmetes, amikor az ember megelgszik nmagval. Olyankor belemerevedik a sajt hangjba, stlusba, s elbb-utbb kiresedik. Ezt szeretnm elkerlni.
GY. D./WMN: Akkor nagyon j bartok kellenek melld…
Z. P: … meg nreflexi. Meg kell prblni jl lenni, de ha az ember tl jl rzi magt, az is gyans. Hatalmas kivltsg, hogy akadnak emberek, akik olvassk a verseimet – hiszen olyan kevs kltt olvasnak manapsg, ezrt a felolvasesteken, beszlgetseken mindig megemltem nhny kortrsamat is, htha utna kzbe veszik a kteteiket.
GY. D./WMN: Pedig nem is szeretsz szerepelni.
Z. P: Nehezen viselem, de kzben megtisztelnek is rzem. lszentsg lenne, ha panaszkodnk. De nem szeretem ismtelni magam. Ha kijn egy j ktet, mindig meg kell vizsglnom, hogy a rm irnyul figyelmet megrdemeltem-e. Igaz ugyan, hogy ennek egy rsze mg Akkezdet Phiainak s a slam poetry-korszakomnak ksznhet, de azokat is n csinltam. Szval egy ponton tl az nmarcangolst is el kell engedni.
Laer: jogos, eredetileg volt is benne, csak vmi hiba volt vele, azrt szedtem vgl ki. De mindjrt megprbjuk visszarakni. (Off: elfelejtettem, h ez az oldal mr publikus, de azrt vsz nem olvassk tmegek rajtunk kvl :D )
Meght ez nem kiadvny, nem publikus munka, sztem ez a "fair use"-ba belefr...
Hrfael: H, nagyon rlk, hogy j volt olvasni.
Meg ez amgy mind a ketttkre vonatkozik, egszen meglepdtem, h ilyen fogadtatst kapott ez a bejegyzs.
n mindenkpp fogok mg ilyesmit megosztani, ha tallok s lesz is r idm :).